Pages

16 Ekim 2012 Salı

Beden Eğitimi Dersinde Teknoloji Kullanmak Öğretmene Nasıl Bir Fayda Sağlar?


Teknolojinin temel işlevi günlük yaşam dâhil olmak üzere her alanda insan yaşamını kolaylaştırmak. Peki, beden eğitimi dersinin planlanmasında, işlenmesinde ve değerlendirilmesinde teknoloji beden eğitimi öğretmeninin işini ne kadar kolaylaştırır?

Günümüz dünyasında, bilgisayar, video kamera, projektör, ses sistemi ve bilgisayar yazılım programları gibi eğitim ortamında kullanılabilecek genel teknolojik araçlara birçoğumuz aşinayız. Bunların dışında beden eğitimi derslerinde kullanılmak üzere bireyin fiziksel uygunluk, motor beceri ve beslenme alışkanlıklarının düzeyini tespit etmek ve geliştirmek üzere üretilmiş teknolojik araçlar ve bunların kullanımı için geliştirilmiş bilgisayar yazılım programları da öğretmenlerin kullanımına sunulmakta. Beden eğitimi dersinde bu araçlar kullanılarak öğrencilerin fiziksel uygunluk düzeylerinin farkına varmalarının ve geliştirmelerinin sağlanması kolaylaşır. Çünkü bu araçlar, öğrenci ile öğretilecek konu arasındaki etkileşimin öğrencinin anlayacağı düzeye indirgemesine yardımcı olur. Bu kolaylığın ve rahatlığın sağlanması için beden eğitimi öğretmenlerinin teknoloji ürünlerini kullanmaları anlamında teknoloji kullanım yeterliliklerine sahip olmaları çok önemli.

Teknoloji kullanım yeterliklerini de genel ve alana özgü yeterlikler olarak inceleyelim. Genel teknoloji kullanımı olarak karşımıza bilgisayar yazılım programlarının kullanımı, donanım işletim sistemleri bilgisi, bilgisayar giriş birimleri, arıza teşhis ve internet kullanımı çıkar. Bilgisayar yazılım programlarında öğretmenin shaip olması gereken yeterlikleri, kelime işlem programında (Word) dosya oluşturma, inceleme, taşıma, silme adını değiştirme, tekrar kayıt etme ve yazdırma işlemleri ile tablo ve grafik (excel) programında dosya oluşturma, basit matematiksel işlemleri yapabilme, bununla birlikte sunu hazırlama gibi sıralayabiliriz. Internet kullanımda ise internet adresi almak, mesaj alıp göndermek, dosya fotoğraf eklemek sosyal paylaşım sitelerine üye olmak, tartışma gruplarına katılmak ve e-posta grubu oluşturabilmek. Bu sıralananlar öğretmenin alana özgü teknolojik araçları kullanabilmesinin temelini oluşturacak yeterliliklerdir. Beden eğitimi öğretmenleri bu ürünler aracılığıyla ders planlarını, çalışma yapraklarını hazırlayabilir, öğrencilerin performans ödevlerini değerlendirebilir. Derse başlamadan önce öğrenilecek konu ile ilgili sunum programının yardımı ile derste öğrenilecek olan becerinin videosunun izlenmesi, doğru tekniği gösteren fotoğrafların öğrencilerle paylaşılması derse olan ilginin ve motivasyonu arttırır.

Beden eğitimi alanına özgü ürünler ise aerobik kapasite ölçen araçlar (koşu bantı, bisiklet..gibi), aktivite sırasında monitör kullanımı (kronometre, pedometre, akselorometre…vb), boy-kilo ölçer elektronik cihazlar, kalp atım hızı ölçer (polar), fitnesgram, teknolojik araçların bilgisayar yazılımı programlarıdır (verileri bilgisayar ortamına aktarılması ve sonuçların alınması- öğrencinin boy-vücut ağırlığını excel programına yazıp beden kitle indeksini hesaplama gibi).
Günümüzde aşırı kilo ve yeme bozukluklarının ve inaktivitenin çocuk ve gençlerde artmakta olduğunu görüyoruz.  Okul beden eğitiminin çocuklara ve gençlere en önemli katkısı onlara yaşam boyu fiziksel aktivite alışkanlığını kazandırarak aktif bir yaşam olanağı sunmaktır. Beden eğitimi öğretmeni teknoloji ürünlerini kullanarak öğrencilere bu alışkanlığı kazandıracak bilgiler sunabilir. Örneğin, vücut kompozisyon ölçer araçlarının kullanılması sonucunda vücut kitle indeksinin hesaplanması ve fitnesgram araçlarını kullanarak öğrencilerin vücut kompozisyon ve fiziksel uygunluk düzeyleri hakkında genel bilgi edinmelerini sağlayabilir. Ayrıca öğrenciler, veri tabanı kayıt tutma, tablolama, ve derecelendirme programlarını kullanarak kendi egzersiz programlarını yapabilirler.

Sonuç olarak sorunun cevabına bu bilgiler ve örnekler doğrultusunda baktığımızda etkili teknoloji kullanımı dersin planlamasında, işlenmesinde ve değerlendirmesinde öğretmene kolaylık sağlayacağını görmekteyiz.

Yeşim Bulca
Hacettepe Üniversitesi

14 Ekim 2012 Pazar

Yazılarınızı bizimle paylaşmak ister misiniz?

Bir günce niteliğinde olacak olan bu blog, spor eğitimi ile ilgili gündelik hayat deneyimlerimizi paylaştığımız yazılarımızdan oluşur. Deneyimlerimiz bazen bir derste, spor ve fiziksel aktivitede, bazen bir bilimsel araştırma sürecinde, bazen de bir akademik yazıyı yazma/okuma aşamasında içinde bulunduğumuz zihinsel, ruhsal, sosyal ve fiziksel pratiklerdir. Kendi deneyimlerinizi meslekdaşlarınızla paylaşmak isterseniz, bu blog iyi bir aracı olabilir. 

Aşağıda sıraladığımız ölçütlerin deneyimlerimizi yazabilmemizde bizlere yol gösterici olacağını ve okurların yazdıklarımızı anlayabilme kolaylığını sağlayacağını düşünüyoruz:

  • Yazar, var ise konu ile ilgili kendi deneyimlerini yazıya yansıtmalıdır. Eğer o konuda yazarın kişisel bir deneyimi yok ise, yazıda mümkün olduğunca uygulamaya yönelik örnekler verip, literatür taraması tarzında yazmaktan kaçınmalıdır.
  • Öncelikle yazının verilmek istenen bir mesajı olmalı ve sonunda bu mesaj net olarak ifade edilmelidir.
  • Yazı içerisinde, ilgili konunun kuramcısından ya da kavramlardan okuru bilgilendirmek adına bahsedilebilir.
  • Her zaman olmasa da yazının giriş, gelişme ve sonuç bölümleri arasında bir bütünlük sağlanmasına dikkat edilmelidir.
  • Yazar kendi fikirlerine, kendi yorumlarına ağırlık vermelidir.
  • Anlatılan konu çok uzunsa farklı farklı yazılar altında toplanabilir.
  • Gerekirse önemli noktalar maddeler halinde belirlenip yazılabilir, bazen bu yazar için de okur için de kolaylaştırıcı olabilir.
  • Başlık, yazıyı okur için cazip kılar,bu nedenle başlığın ilgi çekici olması önemlidir.  
  • Yazıda mümkün olduğunca konuşma dili tercih edilmelidir.      
  • Yazı uzunluğu en fazla 800 kelime olmalıdır.
  • Yazıda dipnotlar kullanılabilir.
  • Yazı açık, anlaşılır olmalıdır ve imla hatası yapmamaya dikkat edilmelidir.
Yazılarınızı gokce.erturan@gmail.com ya da dehunuk@gmail.com adresine gönderebilirsiniz.

 
Esra